Latviešu astroloģijas vēsturi jau otro gadu nopietnā līmenī pēta žurnālists, filozofs un vēstures pētnieks Arnis Kluinis. Viņa publikācijas turpinājumos lasāmas katrā žurnāla "Praktiskā Astroloģija" numurā. Tā kā nereti astrologu sarunās vai medijos tiek pieminēts slavenais pagājušā gadsimta astrologs Kārlis Līcītis, bet publiskajā telpā par viņu gandrīz nekas nav atrodams, vairākos turpinājumos publicēšu Arņa pētījumu par Kārli Līcīti. Patiesībā Arņa darbs ir milzu ieguldījums latviešu astroloģijas vēstures apzināšanā. Paldies viņam par to.:)
*
Viens Kārlis trijās dzīvēs
Arnis KLUINIS
Pirmais sevi par astrologu nosaukušais latvietis stādījās priekšā ar trijiem uzvārdiem Čunčiņš, Bethors un Līcītis.
Latvijas astroloģijas vēstures faktu plūsmā jau minēts, ka pati pirmā presē publicētā «saruna ar Latvijas astrologu Ralfu Betoru» atrodama žurnāla «Aizkulises» 1925. gada 25. decembra numura 3.–4 . lpp. (1). Tur pirmā latviešu astrologa pirmajā publicētajā horoskopā kādam no latviešiem parādās «Kristines Meierowiz traģiskais liktens astroloģijas apgaismojumā», bet šo stāstu ievada dažas ziņas par paša astrologa izcelsmi: «Gadus desmit atpakaļ nāca man rokās kāda angļu grāmata no Pears (2), kurā uzdūros uz plašu zvaigžņu tulkošanas mākslu. Iepazinos arī ar pārējo Vakareiropas literatūru, nodarbojos šajā neizsakāmi interesantā zinātnē. Uz lielāku interesentu pulciņa ierosinājumu izdevām vietējās valodās attiecīgu laikrakstu «Liktens un Zvaigznes».» Kaut tikai kopš tā paša 1925. gada 2. augusta iznākošais nedēļas žurnāls «Aizkulises» jau bija guvis pietiekami lielu atsaucību, lai būtu vērts izmantot tā starpniecību pieteikumam par nākamo žurnālu. Abu žurnālu mērķgrupas vienoja nonkonformisms. Vienā gadījumā viņi vismaz ar «Aizkulišu» pirkšanu un lasīšanu vērsās pret valsts oficiālajiem rituāliem un vēl jo vairāk pret konkrētiem personāžiem, kuri uzstājās kā šīs valsts politiskā, saimnieciskā un intelektuālā elite. Otrā gadījumā viņi ļāva astroloģijai apstrīdēt zinātni tās 19. gadsimta veidolā, ko Latvijas valsts centās uztiept par dabas un sabiedrības pētniecības etalonu.
Uzskatīsim to par liecību sekmīgai astroloģijas ieaugšanai jaunizveidotās demokrātijas jeb Latvijas Republikas sociālpolitiskajā ainavā, ka drīz vien 1926. gada 9. jūlijā un 1927. gada 10. jūnijā un arī pēc tam «Aizkulises» pēra Ralfu Bethoru savā «piparu pirtī», t.i., negatīvo vai vismaz aizdomīgo tēlu rubrikā. «Aizkulises» jutās tik drošas, ka jau 9. jūlija numura 7. lpp. izsmēja Ralfu Bethoru par paredzējumu, «ka 9. jūlijā Latvijas dzelzceļiem gaidāma katastrofa, kurai būs ļaunprātīgs raksturs» utt. «Šī astrologa pseidonīms: «Ralfs Bethors», patiesībā tas ir homeopātu aptieķeris Čunčiņš (tajā un daudzās citās publikācijās uzvārda transkripcijā Tfchuntfchinfch – A.K.), kuram nekas neiznāca ar viņa žurnālu «Zvaigznes un liktens» (paviršība pašu pieteiktā žurnāla nosaukšanā? vai nicīgas attieksmes demonstrācija? – A.K.), tagad viņš strādā pie kāda cita žurnāla. Mūsu lasītāji var viegli pārliecināties, vai homeopāts patiešām ir brīnišķīgs «astrologs», vai tikai liels fantasts.» «Aizkulises» neuzskatīja par vajadzīgu sagaidīt vismaz 10. jūliju, lai vispirms pašas pārliecinātos, vai Ralfs Bethors ir «brīnišķīgs» astrologs, vai vispār ne astrologs.
Sekojot «Aizkulišu» norādījumam «pārliecināties», atveram 10. jūlija avīzes, un, lūk, «Latvijas Kareivis» 1. lpp. ziņo, ka «ceļā no Havras ar vilcienu, kurā brauca mūsu jūras virsnieki, notika dzelzceļa katastrofa», bet gadījums vilciena pasažieriem vismaz no Latvijas laikam gan beidzies bez nopietnām sekām. «Jaunākās Ziņas» par Latvijas kara jūrnieku gaitām Francijā informēja 13. jūlija 2. lpp. daudz konspektīvāk un negadījumu ar vilcienu nepieminēja. Šeit vērtētājam dota pilna vaļa pēc savas pārliecības izlemt par faktu atbilstību vai neatbilstību paredzējumam. Pie tā paša mēs paliekam, pētot paredzējuma oriģinālaprakstu avīzes «Latvijas Sargs» (nekādā ziņā ne tā pati avīze, kas «Latvijas Kareivis») 6. jūlija numura 3. lpp. Tur Ralfs Bethors gaidāmā notikuma laiku devis intervālā starp 8. un 11. jūliju. Tālāk – vairāk. «Latvijas Sarga» 4. augusta numura 3. lpp. aprakstīta avīzes korespondenta ļaušanās, ka Ralfs Bethors pieņem viņu bez laipnības, «kādu esmu paradis še sastapt», un, galvenais, izskaidro žurnālistam, ka viņš kļūdaini attiecinājis paredzējumu uz Latvijas teritoriju, nevis uz Latvijas valsts amatpersonām jebkur pasaulē. «Katastrofa, protams, notika kaimiņu valstī...» Kurā valstī, tieši kurā vietā un brīdī? Varbūt ar to domāts gadījums Francijā, bet varbūt pilnīgi kas cits, ko mēs nekad vairs nevarēsim atpazīt pasaules ziņu pārbagātībā varbūt tāpēc, ka sabiedrībā pamanāmas Latvijas amatpersonas ievērojušas Bethora brīdinājumu un vilcienā nav sēdušās.
Dažas dienas vēlāk, 6. augustā, «Latvijas Sargs» uzskatīja par vajadzīgu gandarīt savu informācijas avotu par pārciestajām neērtībām, liekot viņa ģīmetni savā 1. lpp. ar parakstu «latvju astrologs (zvaigžņu tulkotājs) Ralfs Bethors, kura pol.-fin. pareģojumi pa lielākai daļai piepildījušies».
Pusotru gadu vēlāk jau redzētais Ralfa Bethora foto parādījās nedēļas žurnāla «Jaunā Nedēļa» 1927. gada 9. decembra numura 4. lpp. ar parakstu, kas solīja Ralfa Bethora lekcijas astroloģijā un paskaidroja, ka «R. Bethora kungs ar šo zinātni nodarbojas un studē jau vairāk kā 10 gadus». No otras puses, «Jaunais Zemgalietis» 1928. gada 27. marta 2. lpp. šausminājās, jo «lekciju par astroloģiju lasīja kāds Bethors... Lekcija no zinātniskā viedokļa bija tik analfabētiska, ka tiešām ir jāapbrīno lektora pašapzinīgā drosme stāties kaut arī provinces (Jelgavas – A. K.) publikas priekšā.»
Dažu gadu laikā cilvēks Čunčiņš bija kļuvis par sabiedrībai pazīstamu tēlu Bethoru, kura ekspluatācija deva iztikas līdzekļus gan konkrētajam cilvēkam (ģimenei), gan preses izdevumiem, kur šis tēls tika izmantots dažādos kontekstos un dažādiem, tai skaitā pretējiem, mērķiem. Ekspluatācijas intensitāte (vienkāršāk sakot, ar Bethoru saistīto publikāciju skaits) turpināja aizvien pieaugt līdz pagājušā gadsimta 30. gadu sākumam, bet sāka sarukt jau pirms Kārļa Ulmaņa izdarītā valsts apvērsuma 1934. gada 15. maijā, kas rezumēja 30. gadu pirmajā pusē notikušas izmaiņas Latvijas sabiedrības noskaņojumā.
It kā dīvaini, bet Kārļa Ulmaņa režīma nodibināšanas brīdī Ralfa Bethora «pol.-fin. pareģojumi» izrādījās pietiekami nepolitiski un tāpēc pieļaujami. Pēc apvērsuma vēl tupināja iznākt Ralfa Bethora producētie astroloģiskie kalendāri «Senču pravietojumi» un Ralfs Bethors tupināja sadarbību ar laikrakstu «Pēdējā Brīdī», kas bija izvērtusies ciešāka nekā vispirms ar «Latvijas Sargu». Šādas darbošanās neiederību Kārļa Ulmaņa izveidotajā režīmā vēlāk tomēr izraisīja ne jau pati šī darbošanās, bet režīma nespēja izrauties no paškustības, kas bija sākusies līdz ar Latvijas Republikas Saeimas iztrenkāšanu. Režīms turpināja kopēt pats sevi, meklējot un atrodot, ko vēl varētu aizliegt, aizslēgt un padzīt. 1935. gadā producētie «Senču pravietojumi» 1936. gadam bija biezākie un greznākie starp visām astoņām gadagrāmatām kopš 1928. gada, toties ar pazemības virzienā koriģētu nosaukumu «Senču novērojumi», ar ko tomēr nepietika gadagrāmatas turpmākai iznākšanai. «Valdības Vēstnesis» 1936. gada 25. aprīļa 4. lpp. paziņoja, ka apturēta laikraksta «Pēdējā Brīdī» izdošana. Dažus gadus vēlāk astroloģijas laiki Latvijā jau bija tikpat sena un aptuveni nojaušama pagātne kā partiju laiki: «Reiz mums pašiem bija populārs astrologs Ralfs Bethors – Čunčiņš,» atgādināja nedēļas žurnāla «Magazina» 1939. gada 29. decembra 2. lpp.
Nākamais vēstures virpulis iedzina latviešu astroloģiju ar visu Bethoru atmiņās par brīvo Latviju, ko sev līdzi spēja paņemt trimdā devušies tautieši. Aizvien no jauna astroloģijas pagalītes trimdinieku atmiņu ugunskurā bija gatavs piesviest bijušais avīzes «Pēdējā Brīdī» redaktors Oļģerts Liepiņš (1906–1983), sākot jau ar Vācijā nonākušo latviešu bēgļu pulcēšanās vietā Oldenburgā mašīnrakstā izdotā žurnāla «» (ne «Varavīksne») 1946. gada 4. numura 30. lpp., kur stāsta ar izteiksmīgu nosaukumu «Zvaigžņu draugs» varonis «lika atnest Bethora kalendāru un uzšķirt, kādas dienas labvēlīgas «acu operācijām, prāvu uzsākšanai un ceļojumiem...»» Dubultpēdiņas apzīmē kalendāra teksta citēšanu stāstā, kas liek domāt, ka stāsta autors bija spējis šo kalendāru paņemt līdzi no Dzimtenes.
Oļģerta Liepiņa lieldarbā «Stirnas pār kalniem», kura pirmpublicējums Vācijā izdotajā avīzē «Latvija» prasīja vairākus simtus turpinājumu, Bethors pieminēts divreiz saistībā ne tikai ar kalendāru, bet – galvenais – ar savu sievu. Romānā minētā «Antonija, kas bija liela gudriniece, un kurai piederēja komponistes Paulas Līcītes vīra Ralfa Bethora-Čunčiņa sastādītais astroloģiskais kalendārs, noteica: «Tas nav bez dziļākas nozīmes...»» (1968. gada 17. augusta un līdzīgi arī 1969. gada 18. oktobra 2. lpp.)
«Tas nav bez dziļākas nozīmes...» Šie Oļģerta Liepiņa vārdi attiecināmi uz viņa lomu, bez kuras laikam gan vispār nebūtu nekā no tā, ko šo rindu autors uzrakstījis par latviešu astroloģiju. Proti, nevilināja iespēja atstāstīt latviešu valodā publicēto ar un ap vārdu «astroloģija», ja tas nenovestu līdz atbildei, kas tad bija pirmais latvietis, kurš uzdrošinājās nosaukt sevi par astrologu. Ai, cik trāpīgi šo pašu domu izteicis «Jaunais Zemgalietis», «ka tiešām ir jāapbrīno lektora pašapzinīgā drosme stāties kaut arī provinces publikas priekšā». Nekas cits kā province taču nebija visa Latvija, salīdzinot arī šejienes astroloģiju ar tās attīstību kultūras metropolēs. Pārspīlēti vai provocējoši, bet ne absurdi ir teikt, ka latvieši spēja iztikt ar vienu astrologu gandrīz vai simt gadu.
Atliksim tālākai izpētei jautājumu, kāpēc tieši šim, nevis kādam citam no pāris miljoniem (nē, no daudz vairāk miljoniem, ievērojot cilvēku dabisko un mehānisko kustību tagadējās Latvijas teritorijā daudzu gadu desmitu gaitā) piemita «pašapzinīgā drosme» nosaukt sevi par astrologu. Pietiks ar iespēju noskaidrot šā cilvēka dzimšanas un nāves datus, dot kaut jel kādas norādes uz viņa izglītošanos astroloģijā un uzskaitīt viņa pēcnācējus. Vai tad tas tik grūti? Kādā brīdī pirms pāris gadiem šķita, ka par konkrēto cilvēku tas varētu būt pat neiespējami. Ja vispār palika cerības kaut ko uzzināt (saprast, kur varētu kaut ko uzzināt), tad atbilstoši Oļģerta Liepiņa norādei uz Bethora-Čunčiņa laulību ar komponisti, jau Latviešu Konversācijas vārdnīcas XII sējuma (R., 1935) 23 337.–23 338. slejā aprakstīto un fotoattēlā parādīto Paulu Līcīti un līdzīgi arī saistībā ar «Aizkulisēs» uzsvērto, ka Ralfs Bethors «ir homeopātu aptieķeris». Tās taču bija norādes uz divām pietiekami iespaidīgām profesionālajām grupām, pie kuru locekļiem apjautāties, vai kādam no viņiem nosauktie cilvēki nav bijuši skolotāji vai skolotāju skolotāji cilvēcisko kontaktu nozīmē lielākā mērā nekā tagad Latvijā sastopamajiem astrologiem. Oļģerta Liepiņa romāna prototipu zinātāji ir atgādinājuši par viņa sievas Paulīnas studijām konservatorijā (sk., piemēram, avīzes «Laiks» 1972. gada 29. novembra 5. lpp.), kas padara saprotamu, kāpēc komponiste romānā izvirzīta priekšplānā, uz astrologu norādot saistībā ar viņa sievu.
Latvijas astrologiem nevar pārmest nepateicību Bethoram. Latvijas okupācija pārklāja Bethora hipotētiskajiem skolēniem to pašu noslēpumu plīvuru, kāds sedza Bethoru. Līdz tagadējiem Latvijas astrologiem nonākušie priekšstati par Bethoru ir izteikti dažos teikumos mājaslapā, ko uztur astrologu apmācības iestāde «Baltā skola»: «XX gs. grupa vācu astrologu ar Alfrēdu Vitti priekšgalā izstrādāja jaunas sistēmas astroloģiju – Hamburgas jeb urānisko astroloģiju. 30. gados no Vācijas uz Rīgu šīs zināšanas atveda ievērojamais Latvijas astrologs Kārlis Līcītis, kurš apguva medicīniskās astroloģijas universitātes kursu Leipcigā. Atgriežoties Rīgā K. Līcītis atvēra homeopātisko aptieku un saviem pacientiem izrakstīja zāles balstoties uz horoskopu. Nikolajs Kalerts ir viens no Kārļa Līcīša skolniekiem un Hamburgas astroloģijas skolas tradīciju turpinātājs.» (3)
Citā rakursā – saistībā ar Latvijā vairākus mūža cēlienus strādājušo astrologu Sergeju Vronski (1915–1998) – Bethoru pieminējusi astroloģe un žurnāliste Guna Kārkliņa. Baltijas Astroloģijas skolas direktors Valērijs Babajevs viņai norādījis izejas punktu, no kura viņš pagājušā gadsimta 90. gadu sākumā stājies sakaros ar Sergeju Vronski: «Tajā laikā es jau nodarbojos ar astroloģiju un mācījos pie Nikolaja Kalerta, kurš bija viens no vecākajiem un cienījamākajiem Latvijas astrologiem. Viņš strādāja pēc vācu skolas metodes un bija slavenā trīsdesmito gadu Latvijas astrologa Kārļa Līcīša skolnieks.» (4)
Te nupat tika pieļauts iepriekš neizskaidrots lēciens no Bethora-Čunčiņa uz Līcīti, par kura parādīšanos nojausmu jau sniedz viņa sievas uzvārds. Pilnīgu skaidrību sniedz «Valdības Vēstneša» 1933. gada 17. janvāra 6. lpp. ar Iekšlietu ministrijas vārdā publicētu atļauju «Kārlim – Jānim (Johans) Rūdolfam Čunčiņam, dzim. 1889. g. 26. jūnijā, turpmāk saukties uzvārdā «Līcītis»».
Lai arī cik svarīga ir cilvēka piedzimšana, viņa nāve kā dzīves rezumējums nav mazāk svarīga. Jaunizceptā Līcīša pazušanu no publiskās telpas varēja sasaistīt ar «Jaunākajās Ziņās» 1940. gada 13. aprīļa 20. lpp. publicēto nekrologu avīzes līdzstrādniekam Kārlim Līcītim, kurš dzimis 1889. gadā. Tālākie meklējumi būtu ļoti apgrūtināti, ja tā Kārļa Līcīša nāves ziņa tiktu dota bez viņa dzimšanas datuma 1889. gada 13. martā un citas informācijas, kas ļāva droši nošķirt šo Līcīti no meklējamā Līcīša, kurš pazudis citur. Tai skaitā varēja būt pazudis nekur neiezīmētā kapā, kādu ap 1940. gadu saradās ļoti daudz Latvijā un pasaulē.
Dzīves īstenība izrādījās gaišāka. Atradās cilvēki, kuri apliecināja, ka savām acīm redzējuši tieši astrologu Kārli Līcīti sveiku un veselu vēl daudz vēlāk. Latviešu klavierspēles leģenda Vilma Cīrule (1923) atcerējās, ka pagājušā gadsimta 60. gados ne tikai gājusi pie komponistes Paulas Līcītes uz Dzirnavu ielu 127 (adrese precizēta pēc Rīgas telefona abonentu sarakstiem) saņemt vai atdot notis, bet arī dzīvojusi kaimiņos Kārlim Līcītim Slokas ielā. Par Paulas un Kārļa attiecībām citi nav zinājuši daudz vairāk nekā to, ka kaut kādas attiecības pastāvējušas, kaut dzīvojuši viņi Daugavas pretējos krastos. Kārlis bijis «ļoti žiperīgs kungs, homeopāts», bet par astroloģiju gan nekas nav dzirdēts. Daudz ciešākas attiecības tieši pa homeopātijas līniju sasaistījušas Kārli Līcīti ar šobrīd Latvijā vai varbūt pasaulē vecāko homeopāti Rasmu Kalniņu (dzimušu Štālmani, 1932). Viņa lielā mērā Kārļa Līcīša ietekmē pārkvalificējusies uz homeopātiju no padomiski akadēmiskās medicīnas. Tomēr arī viņai Kārlis Līcītis savu astroloģisko bagāžu nav uzticējis. Abas Līcīšu pazinējas bija vienisprātis ne tikai par Līcīšu dēla, pagājušā gadsimta 20./30. gadu mijas avīzēs apčubinātā Jānīša (1927), bet arī par mazbērnu dzimšanu. Tātad viņiem tepat kaut kur jābūt arī tagad. Ar šādu pārliecību meklējot, atradās Paulas un Kārļa mazdēls Māris Līcītis (1960) un vēl daudz stāstāmā par šo ģimeni.
*
(!!!! Ja gadījumā kaut kas no šī raksta tiek izmantots citur publiskā telpā, obligāti jāliek atsauce uz žurnālu "Praktiskā Astroloģija". Lai nerastos problēmas ar autortiesībām. - G.K.)
_
1. Sk.: Kluinis A. «Pamatu likšana latviešu astroloģijas valodai». – «Praktiskā Astroloģija», 2014, nr. 3., 32.–33. lpp.; turpat norāde, ka Betors vienā gadījumā ir tas pats Bethors citos gadījumos.
2. Ticamākais kandidāts uz latvju astroloģijas krusttēva godu ir īru valodas un senatnes pētnieks un publicists, finālā ar nāvi sodīts īru sacelšanās vadonis Patriks Pīrss (Pearse, 1879–1916). Vācieši Pirmā pasaules kara laikā mēdza popularizēt tos, kuri cēla nemierus viņu ienaidnieku nometnē.
3. Sk.: http://baltastudija.lv/astrologijas-skola/hamburgas-astrologija/.
4. Kārkliņa G. «Hitlera un Brežņeva astrologs no Zolitūdes». – «Patiesā Dzīve», 2009. gada 25. septembrī, 20. lpp.
567 iesaka šo blogu