Pirmā latviešu astrologa raduraksti
Katram Čunčiņam sava zvaigzne
Arnis KLUINIS
Latviešu astroloģijas izveidošana bija tikai viens no pasākumiem, ar kuriem 19./20. gadsimta mijā sevi pieteica Čunčiņi no Kurzemes.
Rīgas vācieši 19. gadsimta beigās bija ar mieru atdot savus vārdus un īpašumus latviešiem apmaiņā pret latviešu īpašajām spējām, ja vien latvieši būtu ar mieru pārsaukties par vāciešiem. Rīgas vācu avīzes uzbūra ainu, ka tas jau it kā notiek. Tikai tās uzmetās par publiskajām kūmām, kad tika kristīts kāds zēns, par kuru nav šaubu (1), ka viņš vēlāk izveidoja latviešu astroloģiju. «Rigasche Stadtblätter» 1889. gada 13. jūlija 224. lpp. (šajā avīzē šeit un turpmāk gada numerācijā) ziņoja, ka «Getauft. (..) Pauls-K. (..) Karl Johann Rudolph Tscuntschin», un «Düna-Zeitung» 14. (26.) jūlija 3. lpp. publicēja to pašu ar Carl Johann Rudolph Tscuntschin galā. Latviešu prese vai nu nespēja, vai nesaskatīja vajadzību veidot tik rūpīgu, vāciešiem alternatīvu rīdzinieku ģenealoģiju arī uz papīra, jo pietika ar to, ka vāciešu nodomi dzīvē realizējās kusli.
Latviešu avīzēs «Baltijas Vēstnesis» un «Dienas Lapa» tajā pašā laikā uzturētā rubrika «Baznīcu ziņas» informēja lauciniekus par viņu radiem un paziņām Rīgā, kurš tur ar kuru baznīcā «uzsaukti». «Baltijas Vēstnesis» mēdza pieminēt arī tos, kuri jau «apglabāti», taču šajā ziņu sadaļā gadījās pārrāvumi, tiklīdz avīzei bija sakāms kas aktuālāks. Bērnu dzimšanu, t.i., kristīšanu, latviešu avīzes izlaida principā. Jā, kristību ziņas patiešām ļoti saraibinātu avīzes, jo bērni tajos laikos vēl dzima un mira, dzima un mira... ko tūlīt manīsim.
Čunčiņu uzvārds rīdzinieku ģenealoģijas latviskotajā versijā tomēr parādījās, kad 20. gadsimta sākumā «Dienas Lapa» savu dzimtsarakstu rubriku papildināja un «Baltijas Vēstnesis» mirušos sāka uzrādīt sadalījumā «Rīgas kapos apglabāti». Tad, lūk, «Dienas Lapas» 1903. gada 5. augusta 3. lpp.: «Mirušie. (..) Ģertrudes dr.: (..) Heinrichs Johans Friedrichs Tschuntschins 1 g. 10 m.»; starp 17 no šīs baznīcas vienā nedēļā izvadītajiem deviņi bija jaunāki par Heinrihu Johanu, vēl viena meitenīte bijusi nepilnus piecus gadus veca. «Baltijas Vēstnesis» 8. (21.) augusta 3. lpp. apliecināja, ka Heinrihs Joh. Friedrihs Tschuntschin 1 g. 10 m. apglabāts Ģertrūdes kapos. «Rigasche Stadtblätter» šo nāves ziņu bija ielikusi jau 31. jūlija numura 248. lpp.
Vēl pēc trijiem gadiem abas minētās latviešu avīzes bija slēgtas 1905. gada revolūcijas dēļ un «Rigasche Stadtblätter» – palikusi vienīgā, kas 1906. gada 6. jūlija 225. lpp. ziņoja: «Verstorben. (..) Lettische Gertrud – Gemeinde. (..) Arbeiter Krisch Tschuntschin, 51 J.» Būtu pārāk ekstravaganti šaubīties par to, vai strādnieks Krišs bija tēvs Heinriham Johanam, bet kā ar Kārli Johanu un vēl diviem Pāvila baznīcā kristītiem bērniem? Līdz Latvijas Valsts vēstures arhīvam nonākušie Svētā Pāvila un Svētās Ģertrūdes baznīcēnu dzimtu apraksti diemžēl attiecas tikai uz dzimtām, kuru piederīgie apmeklējuši baznīcu vēl pagājušā gadsimta 30. gados, bet tad Čunčiņu viņu vidū vairs nebija.
Ziņas par Anna Karoline Antonie Tschuntschin kristībām un apglabāšanu «Rigasche Stadtblätter» sablīvēja līdz nedēļas atstarpei 1893. gada 11. un 18. martā, bet «Baltijas Vēstnesis» šīs rīdzinieces nepilno mēnesi ilgo mūžu vispār palaida garām. Skarbi, bet latviešu publiku, atšķirībā no vāciešiem, ne sevišķi interesēja, kur palikuši 10 dienas, vienu mēnesi un vienu gadu veci zīdainīši – trīs no četriem nedēļas laikā mirušajiem Pāvila draudzē.
Pavisam citāds liktenis bija lemts Bruno Krischjan Tschuntschin, par kura kristīšanu «Rigasche Stadtblätter» informēja 1894. gada 17. novembra 337. lpp. un «Düna-Zeitung» – 19. novembra 7. lpp. Nez kas ar viņu vai ap viņu bija noticis viņa dzīves pirmajā mēnesī, jo nav taču pamata neticēt viņa meitas un mazbērnu parakstītajam sēru sludinājumam avīzes «Laiks» 1978. gada 8. aprīļa 7. lpp. par viņa dzimšanu 1894. gada 22. septembrī un nāvi 1978. gada 13. martā. Tātad viņam bijuši doti 84 gadi dzīves un tajā karjera, kas kādā brīdī nolikusi viņu uz pakāpiena «Švarca kafejnīcas orķestra vadītājs, visu laiku lielākais Rīgas publikas mīlulis un visu laiku vislabāk atalgotais mūziķis Latvijā», kā Vācijas latviešu avīzes «Latvija» 1962. gada 21. jūlija 5. lpp. ar atmiņām par savu mūziķa karjeru dalījās kāds viņa vadītā orķestra dalībnieks. Otrā pasaules kara beigās Bruno uzskatīja par pareizāku doties trimdā.
Bruno Čunčiņš kļuva neatvairāms jau ar savu debiju orķestra vadītāja rangā. «Rīgas Ziņās» 1915. gada 3. novembra 3. lpp. ievietotais sludinājums sauca publiku uz priekšnesumu «Parīziešu peldētava», jo tas taču «ļoti pikants farss ar pazīstamu skaistuļu piedalīšanos» un tajā «spēlē labākais salona orķestris Čunčiņa kga. vadībā». Viņam adresēti komplimenti Latvijas, tai skaitā arī Latvijas vācu un krievu presē līdz 1940. gadam ir atrodami tikpat bieži kā sēnes pēc rudens lietus. Ik pa laikam tika arī atgādināts, ka, šeit patapinot frāzi no nedēļas žurnāla «Dzīve» 1930. gada 4. jūlija numura 470. lpp. gada numerācijā, «iecienītais vijolnieks ar daudz slavināto astrologu ir miesīgi brāļi». «Kas attiecas uz abu brāļu acu skatienu, tad tie ir mīlīgi kā vienam, tā otram», bet tālāk par Bruno rakstīts daudz vairāk nekā par Kārli. Labi saprotams, kāpēc šīs un līdzīgu publikāciju autori «daudz slavināto astrologu» pieminēja apmēram tāpat kā Bruno diriģenta frakai piemērotu šlipsi. Kas tur ko slēpt, ka mūzika vai vismaz Bruno Čunčiņa izkoptie muzicēšanas veidi pievelk cilvēkus daudz vieglāk par astroloģiju.
20. gadsimta sākumā Čunčiņi Rīgā bija pārstāvēti kuplāk, nekā varētu gaidīt no tiem, kuri nav ne Bērziņi, ne Ozoliņi, ne Kalniņi. Tik tikko bija apglabāts Krišs Čunčiņš no Ģertrūdes baznīcas latviešu draudzes, kad «Rigasche Stadtblätter» jau bija ienākušas ziņas no Mārtiņa baznīcas latviešu draudzes. Joprojām atliek brīnīties par šo ziņu secību, ka vispirms 1906. gada 9. novembrī rakstīts par Emmas Augustes Johannas Čunčiņas kristīšanu, bet 7. decembrī – par būvstrādnieka Frīdriha Čunčiņa uzsaukšanu laulībām ar Jūliju Pīlup.
Čunčiņi, tāpat kā daudzi citi ienācēji 19. gadsimta otrās puses Rīgā, saglabāja spējas radīt pēcnācējus kā pašu universālāko cilvēku spēju apliecinājumu. Atkarībā no situācijas šīs spējas varēja transformēties kaut vai astroloģijas ieviešanā Latvijā, kad Latvija bija ieviesta uz pasaules politiskās kartes. Nekādām diskusijām nepakļaujas apgalvojums par neiespējamību nodibināt Latvijas Republiku bez latviešu strēlniekiem, tai skaitā bez viņu «septītā pulka», kam «pēdējās ardievas» B. Čunčiņš ir adresējis tajā sava sēru sludinājuma daļā, par kuras autoru uzrādīts viņš pats – «vijolnieks, kara kapelmeistars».
Čunčiņi ir ienākuši Rīgā no Kurzemes puses. Tas ne tikai apgalvots jau minētajā publikācijā «Dzīvē», bet arī piepildīts ar avīžu ziņām kopš 19. gadsimta 90. gadiem. Vienu no Kurzemē palikušajiem Čunčiņiem ir pieminējis Jelgavā izdotās avīzes «Mājas Viesis» literārais pielikums «Stāstu nodaļa» 1899. gada 12. aprīļa 60. lpp.: starp skaitļu mīklas atminētājiem arī Tscuntschinu Wilitis – Slehkās. To nu gan lai noskaidro citi, cik V. vai W. Čunčiņu bija palikuši Kurzemē un uz ko tieši attiecas ziņas par šādi nosauktu cilvēku līdzdalību vispirms 1905. gada revolūcijā un pēc tam Jelgavas sabiedrisko organizāciju dzīvē. Par revolūcijas sekām jāuzskata piecu cilvēku, tai skaitā 18 gadus veca Kārļa Čunčiņa, emigrācija uz Amerikas Savienotajām Valstīm 1906. gadā (2).
Divi padomju propagandisti 1974. gadā nepapūlējās tikt skaidrībā, vai viņi raksta par vienu un to pašu Vili Čunčiņu, kurš 1917.–1918. gadā priekšniekoja Kurzemes bēgļu pulcēšanās vietas Vitebskas komunistu organizācijā («Zvaigzne», nr. 21., 8. lpp.), bet 1919. gada sākumā dabūja galu līdzīgā amatā jau Omskā («Karogs», nr. 8., 165. lpp.).
Traks un diemžēl traģisks gadījums risinājies tepat pie Kuldīgas. No «Rigasche Rundschau» 1907. gada 27. marta 5. lpp. zināms, ka tur kāzu viesi nosituši muzikantu Čunčiņu. Nodosim noslēpumainu kopsakarību pētniekiem faktu, ka tieši ap to laiku – 13 gadu vecumā, kā uzsvēra «Dzīve», Bruno Čunčiņš uzsāka savu publisko muzicēšanu Horna dārza orķestrī Majoros.
Lai cik lielas būtu Čunčiņu spējas, to transformācijai tik izsmalcinātā darbībā kā astroloģija bija vajadzīgas arī mācības un mācībām – iespējas mācīties. Par Bruno nu jau būtu skaidrs, kā viņš mācījās muzicēt jau muzicēdams, bet kā bija ar Kārli? Arī viņam nācās mest līdzīgus kūleņus, ar kādiem aizsteigties vai aizsniegties priekšā pašam sev. No žurnāla «Aizkulises» 1925. gada 25. decembra numura 3.–4. lpp. publicētās sarunas «ar Latvijas astrologu Ralfu Betoru» pārlasīsim viņa paša pamatojumu savam astrologa darbam: «Gadus desmit atpakaļ nāca man rokās kāda angļu grāmata no Pears, kurā uzdūros uz plašu zvaigžņu tulkošanas mākslu. Iepazinos arī ar pārējo Vakareiropas literatūru, nodarbojos šajā neizsakāmi interesantā zinātnē.» Te tūlīt pat jāuzsver, ka Kārlis aptuveni iezīmētajā laika posmā starp 1915. un 1925. gadu un vēl iepriekš ir atstājis liecības par rosību, kas tālu pārsniedz vienas grāmatas izlasīšanu, tomēr vēlāk viņš pats ir paplašinājis laika intervālu, kurā viņa zināšanas par astroloģiju transformējās par astrologa zināšanām. Viņam izteikti draudzīgais laikraksts «Pēdējā Brīdī» 1930. gada 14. janvāra 4. lpp. apraksta vēršanos «pie mūsmāju topošā (topošā! – A.K.) astrologa» un 1932. gada 16. janvāra 6. lpp. atkal atgriež viņam apzīmējumu «pazīstamais latvju astrologs un homeopāts Ralfs Bethors». Ciemošanās «pie «karaliskās mākslas» Rīgas galvenā pārstāvja» devusi daudz informācijas par Kārli: «Vecāki Čunčiņam bijuši vienkārši strādnieki (avīzes dots izcēlums – A.K.), bērnus daudz izglītot nav spējuši. Visu, ko Čunčiņš panācis, sasniedzis pašmācības ceļā.» Viņa astrologa pseidonīms izveidots, saliekot kopā Jupitera pavadoņa Bethora nosaukumu ar viņa skolotāja – amerikāņu astrologa Ralfa Treina – vārdu. Nekas nav teikts, kur, kad un kā viņš ar Ralfu Treinu kontaktējies. Latvijā un pasaules tīmeklī atrodamās uzziņas dod iespēju tikai pieņēmumu formā atpazīt Pears (3) un vispār klusē par Ralf Trein.
Astroloģijas un homeopātijas simbioze ir pašsaprotama, taču tā nav atbilde uz jautājumu, kā Kārlis ticis arī pie homeopāta zināšanām. Tieši citējot viņa vārdus 1932. gada publikācijā, «apmēram pirms 20 gadiem biju ļoti slims» ar daudzām kaitēm vienlaicīgi, nekas vairs nav līdzējis, bet tad «ķēros pie homeopātijas, tas man līdz pat šim laikam atdeva veselību un dzīves prieku». Ļoti ilgu laiku turpmāk – ja ne līdz Kārļa, tobrīd oficiāli Kārļa Līcīša, nāvei 1976. gada 30. decembrī, tad tomēr līdz grūtai un bezcerīgai slimošanai pašos pēdējos viņa dzīves gados – viņu varēja saukt par staigājošu apliecinājumu homeopātijas spēkam. Cita lieta, ka homeopātiskā ārstēšana nepadara pacientus par homeopātiem un, kas Kārļa Čunčiņa gadījumā izrādīsies pats svarīgākais astroloģijas sakarā, par homeopātisko aptieku īpašniekiem. Jā, atskaitām no 1932. gada pārdesmit gadu, atšķiram reklāmas sadaļu žurnāla «Domas» 1914. gada 10. numura 1283. lpp. un lasām: «Homeopātiskā aptieka. Īpašnieks Kārlis Čunčiņš. Rīgā, Marijas ielā nr. 21...» Droši vien īpašumtiesības uz aptieku nedeva namīpašnieka tiesības, tomēr nevarēja kurš katrs strādnieka vai būvstrādnieka dēls divdesmit piecu gadu vecumā kļūt par īpašnieku aptiekai uz Rīgas galvenās tirdzniecības ielas.
Jāatzīst gan, ka Kārlis nebija pirmais Čunčiņš Rīgā, kas tika līdz uzņēmēja – kaut vai mazā uzņēmēja – statusam. Pašā 20. gadsimta sākumā, «Dienas Lapas» 1900. gada 23. decembra 6. lpp., ir atrodams sludinājums, ka D. Tschuntschin Rīgā, Lielajā Ņevas (tagad Blaumaņa) ielā, «šnitu zīmēšanu, šūšanu un piegriešanu māca īsā laikā uz galvošanu». Līdzīgi sludinājumi atkārtojās gadu no gada. Toreizējie rīdzinieki laikam taču visu saprata, bet veco avīžu tagadējos lasītājus mulsina apstāklis, ka modiste stādās priekšā pārmaiņus gan kā D., gan kā M. Tschuntschin. Šī pēdējā Tschuntschin «Vēstneša» (tieši tā sauca šo avīzi līdzās vēl diviem citiem Baltijas un Dzimtenes «vēstnešiem») 1907. gada 26. maija 8. lpp. informēja par «šūšanas un zīmēšanas skolas» pārcelšanos uz Stabu ielu un par to, ka viņai «vajadz. krietna šuvēja» – tātad, ka M. Čunčiņa ir darba devēja, uzņēmēja.
Pirmā pasaules kara apstākļi lika abiem uzņēmējiem Tschuntschin nākt klajā ar būtībā līdzīgiem paziņojumiem – reakciju uz kara laikā neizbēgamo inflāciju. Kārlis Čunčiņš «Dzimtenes Vēstneša» 1915. gada 13. marta 2. lpp. rakstīja, ka «nodomājis homeopāt. ārstn. līdzekļu cenas paturēt parastās». M. Čunčiņa «Jaunāko Ziņu» 1916. gada 15. marta 4. lpp. drošināja klientes, ka «lēti pagatavoju pēc franču un angļu modes kostīmus», sniedz vēl citus pakalpojumus. Papildinformācija šoreiz tāda, ka darbnīca pārcelta uz Avotu ielu un modistes uzvārds nu bija Tschuntschin-Zaune.
Atstāsim citai reizei skaidrojumu par strādniekpuiša Kārļa pirmo un visai mulsinošo soli uz garīgo darbu, kas vēlāk viņam vismaz viņa cienītāju acīs deva ««karaliskās mākslas» Rīgas galvenā pārstāvja» godu. Šeit vietā parādīt, cik enerģiski viņš darbojās, lai pirmais solis nepaliktu arī pēdējais: par īpašnieku ticis, ko vairāk vajag?! Kārlim Čunčiņam vajadzēja ne mazāk kā Latw. Relģiozi – Filosof. Beedribu, kurā viņš pats arī priekšnieks tā vienkāršā iemesla dēļ, ka viņš deva šim pasākumam pajumti Marijas ielas 21 dzīvoklī nr. 3.
«Baltijas Vēstneša» 1920. gada 1. marta 3. lpp. viņš sludināja, ka «visu biedru ierašanās obligatoriska» uz sapulci, kurā Ralfs Bethors referēs par biedrības galvenajiem uzdevumiem. Droši vien biedri atbalstīja viņa uzdevumu sev pašam referēt tālāk uz priekšu. Blakus minot, Čunčiņa publisko iznācienu Bethora tēlā varētu būt veicinājusi nevēlēšanās dalīt publikas uzmanību ar tobrīd vismaz Rīgā jau visiem zināmo Bruno Čunčiņu.
Avīzēs ir doti nosaukumi divām Ralfa Bethora nolasītām lekcijām:
- «Zvaigžņotā debess kā reliģiozās mistikas atslēga», latviešu un vācu valodā («Jaunākās Ziņas», 1920. gada 29. janvārī, 6. lpp.);
- «Senatnes māņticība kā objektīvās patiesības avots nākotnē», vācu valodā, pēc priekšlasījuma debates «vietējās valodās» («Baltijas Vēstnesis», 1920. gada 23. martā, 3. lpp.).
Ne periodikā, ne Latvijas Valsts Vēstures arhīvā netika atrastas citas ziņas par ne par biedrības dibināšanu un darbošanos līdz pazušanai, ne par biedrībā lasīto referātu saturu. Pieļaujams tomēr, ka kaut kas no lekcijām iesprucis 1920. gadā kaut viena numura garumā iznākušajā žurnālā «Logos un Lucifers», kur rakstu autori nav uzrādīti, bet toties «vāka zīmējums pēc Bethora skices no K. Zelinski». Ai, cik viss te šķiet jauki un saskanīgi! Nupat taču minējām D./M. Tschutschin zīmēšanas skolu. Tālāk jūsmošanā par B. Čunčiņu iekļāvās norādes, ka «savus atpūtas brīžus dienā B. Čunčiņš labprāt pavada vientulībā, kaut kur ārpus Rīgas gleznojot». Šeit citēti vārdi no raksta uz žurnāla «Bohēma» 1933. gada 5. numura 3. vāka bez lpp. numerācijas, bet tālāk, 1934. gada 4. numura 58. lpp., šā žurnāla lasītāji atrada vienas B. Čunčiņa gleznas reprodukciju. Savukārt jau norādītā publikācija «Dzīvē» sākas ar pieteikumu izskaidrot lasītājiem, kāpēc «mūsu astrologs Ralfs Bethors ir kādreiz bijis labāks vijolnieks par B. Čunčiņu».
!!!!!! Izmantojot informāciju publiskajā telpā, obligāta atsauce uz žurnālu "Praktiskā Astroloģija". Šis ir unikāls pētījums, - lai nerodas problēmas ar autortiesībām. :)
__
1. Sk.: Kluinis A. «Viens Kārlis trijās dzīvēs». – «Praktiskā Astroloģija», 2015, nr. 6., 36.–39. lpp.
2. Adresē http://www.libertyellisfoundation.org/passenger iespējams uzzināt par piecdesmit miljoniem cilvēku, kad un ar kādu kuģi, no kurienes, kādā vecumā un kādas ģimenes sastāvā viņi ieceļojuši ASV.
3. Sk.: «Viens Kārlis trijās dzīvēs», 36. un 39. lpp.
567 iesaka šo blogu