Pirmais latvju astrologs grib nogalēties, tad laimīgi apprecas un kļūst par homeopātu
Arnis KLUINIS
Jau pirmā Latvijas presē publicētā «saruna ar Latvijas astrologu Ralfu Betoru» varēja palikt arī pēdējā, bet šajā un citos gadījumos atradās cilvēki, kuri par astrologu parūpējās labāk nekā viņš pats par sevi.
Astroloģija līdz latviešiem noteikti būtu nonākusi arī tad, ja tikai vienu reizi uzrunāt sabiedrību būtu paguvis Ralfs Bethors jeb šā tēla radītājs Kārlis Čunčiņš. Žurnāla «Aizkulises» 1925. gada 25. decembrī pēc Ralfa Bethora vārdiem aprakstītais «Kristines Meierowiz traģiskais liktens astroloģijas apgaismojumā» draudēja atkārtoties attiecībā uz astrologu. Kā 1932. gada 16. janvāra 6. lpp. Kārla Čunčiņa teikto atstāstīja avīze «Pēdējā Brīdī», «pašu Čunčiņu romantiskas intrigas savā laikā novedušas tik tālu, ka 1926. gadā tas gribējis izdarīt pašnāvību. No traģiskā soļa atturējusi Paula Līcīte, tādēļ abi tagad dzīvo kā divi balodīši.»
Ir saglabājušās vairākas liecības par Kārļa Čunčiņa raksturu ar noslieci drīzāk uz reālu pašnāvību nekā uz kalkulācijām, kad un kā izmantot potenciālā pašnāvnieka tēlu koķetēšanai ar publiku.
Pirmkārt, nepalaidīsim garām dažas viņam veltītās rindiņas avīzes «Jaunākās Ziņas» 1921. gada 25. novembra 3. lpp.: «Administratīvi sodīti: (..) par nicinošu izturēšanos K. Čunčiņš Marijas ielā 21 ar 50 zelta fr. jeb 1 mēnesi cietumā»; «50 zelta fr.» atbilda pieciem tūkstošiem apgrozībā esošo rubļu tādā cenu līmenī, kurā citētais «Jaunāko Ziņu» numurs uz 8 lielformāta lapām maksāja 3 rbļ.
Otrkārt, atšķirsim Latvijas Valsts Vēstures arhīvā saglabāto Kārļa Čunčiņa 1925. gada 27. oktobra prasību Rīgas apgabaltiesai šķirt viņa laulību ar Aneti Čunčiņu: «Prasītājs atrod atbildētājas raksturu un izturēšanos pret viņu par nepanesamu un neatrod vairs ne mazākās iespējamības šo pilnīgi izārdīto laulības dzīvi turpināt...» (I, 1; (1)). Tomēr neiejūtīgā tiesa nebūt nesteidzās apmierināt Kārļa Čunčiņa prasību par spīti tam, ka viņa ciešanas sākušās «jau no pirmajām viņu laulības dienām» 1920. gada 3. septembrī, kad laulība noslēgta Sv. Pētera baznīcā (I, 1,2). 1926. gada 13. janvārī notikušajā tiesas sēdē pie vārda tikušais Anetes pārstāvis paziņoja, ka «prasītājs pārkāpis laulību ar svešām sievietēm, ko apliecināšot...» (I, 14). Turpmākajās tiesas sēdēs pratinātie abu pušu liecinieki spējuši tā samulsināt tiesnešus, ka viņi atzina savu nespēju noteikt laulības šķiršanas vaininieku un bez vaininieka nespēja šķirt laulību; lietas 52. lapā atrodama 1930. gada 5. februāra rezolūcija nodot lietu arhīvā. Lai nu kādiem vārdiem tiktu raksturots Kārlis – vai kā nervozs, vai kā pārāk jūtīgs, vai, tieši otrādi, kā neko citu bez savas taisnības apziņas nejūtošs un nesaprotošs, viņa pašnāvība šādos apstākļos šķiet pilnīgi ticama, ja nebūtu piesteigusies Paula viņu nomierināt un samīļot.
Ne mazāk svarīgu aspektu Kārļa un Anetes ķildām tiesas zālē paver dokuments pavisam citā lietā, kas arī glabājas citā – Valsts arhīvā. Pretēji vispārējai praksei koncentrēt vācu 1941.–1945. gada okupācijas dokumentus Vēstures arhīvā, Valsts arhīvā ir palikusi nesadalīta lieta ar dažādi dēvētas Latvijas aptieku uzraudzības iestādes dokumentiem no padomju, vācu un atkal padomju okupācijas laikiem. Vācu periodā, 1942. gada 18. novembrī, šī iestāde saņēmusi no «Līcīšu Kārļa (agr. Čunčiņš)» lūgumu norīkot viņu darbā uz jau zināmo adresi, jo: «Savā laikā, pagātnē, man piederēja homeopātu aptieka «Skorpions» Rīgā, Marijas ielā 21, kurā nostrādāju vairāk kā 12 gadus, būdams arī pēckara gados par tās pārvaldnieku (provizoru trūkuma dēļ). Ģimenes liktenīgu apstākļu dēļ man nācās šo, tik ļoti iemīļoto darba vietu atstāt.» (II, 397.) Vienkārši sakot, Anete izmeta viņu no aptiekas un no dzīvokļa – tas taču pavisam cienījams iemesls kārties, slīcināties vai izmantot savas aptieķnieka iemaņas indējoties, ja viņam neatrastos vieta Popova ielā 7 – 13 pie Paulas jeb Paulas Kristīnes, pirmajā laulībā Līcītes-Skrastiņas.
Lūgumraksts aptieku pārvaldei tomēr nebija saskaņots ar zvaigznēm un izpelnījās rezolūciju «atstāt bez ievērības»; lietā ir piezīme, ka savas bēdas lūdzējs izklāstījis daudz pamatīgāk uz vēl četrām lapām, bet tās viņam atdotas kopā ar lūguma noraidījumu (II, 398).
Kārļa Čunčiņa atkāpšanās no Anetes Marijas ielā pie Paulas Popova ielā atbrīvoja gaitu Kārļa un Anetes laulības šķiršanai jau nākamajā tiesas procesā, ko 1929. gada 11. novembrī ierosināja Anete – protams, no Marijas ielas 21 – 3: «Nesaskaņu dēļ es ar atbildētāju Kārli Čunčiņu nedzīvoju kopā jau no 1925. gada 29. septembra» un – galvenais – «lūdzu atļaut man stāties laulībā tūliņ pēc sprieduma par laulības šķiršanu» (III, 1). Šīs lietas izskatīšanu dokumentē tikai piecas lapas. No 1929. gada 20. novembra prasītāja un atbildētājs drīkstēja ķerties pie savu nākamo privāto attiecību tiesiskās noformēšanas.
Pirmais latviešu astrologs un visa vietējā astroloģija atvērās kā brīnumains zieds Paulas Līcītes gādīgajās rokās un puķu podā, t.i., dzīvoklī, taču viņš tur nonāca kā puķe ar piebriedušu pumpuru un stuti piedevām. To nevar izmērīt un noteikt, vai latviešu astroloģijas radīšanā vairāk deva Paula Līcīte, vai Anete Čunčiņa, dzimusi Kān, pirmajā laulībā Eihfūsa. Paldies viņai gan «par strādniekpuiša Kārļa pirmo un visai mulsinošo soli uz garīgo darbu, kas vēlāk viņam (..) deva «karaliskās mākslas» Rīgas galvenā pārstāvja» godu» (2), gan par 1912. gadā laulībā ar Robertu Eihfūsu dzimušo dēlu Elmāru, kurš pēc Anetes un Kārļa šķiršanās izvēlējās palikt tuvāk patēvam nekā mātei, t.i., tuvāk pirmajam patēvam ar viņa otro sievu nekā mātei ar viņas trešo vīru. Kārļa iespaidu uz Elmāru var saskatīt arī tur, ka šis Eihfūss ik pa laikam kļuva par Eihfūsu-Atvaru vai dažkārt tikai par Atvaru.
«Savu tēvu pats neatceros,» Elmārs norādīja ar 1947. gada 8. aprīli (IV, 6) datētā pārskatā par savu dzīvi. Ar šādu rakstu darbu uz vairāk nekā simt lappusēm (vairāk nekā 50 no abām pusēm aprakstītas lapas) latviešu valodā un pēc tam tā tulkošanu mazliet saīsinātā veidā krievu valodā viņam tika atļauts cietumā kavēt sev laiku līdz tiesai, kas 1947. gada 15. oktobrī piesprieda viņam 10 gadu ieslodzījumu (V, 237) par noziegumiem, ar kuru uzskaitījumu grāmatā «No NKVD līdz KGB» (R., 1999., 196. lpp.) viņš izceļas «noziegumos pret padomju valsti apsūdzēto Latvijas iedzīvotāju rādītājā». Proti, viņa noziegumu uzskaitījums ir visgarākais no visiem, kas publicēti attiecībā uz 49 321 personu. Elmārs Eihfūss, tātad, bijis «profašistisku organizāciju «Zemgales vilki» un «Ugunskrusts» dalībnieks, aizsargs, Latvijas izlūkdienesta aģents no 1934. g., 1940. g. martā aizbēga uz Vāciju, no 1941. g. dienēja vācu armijā, 1941. g. septembrī kā izlūks pārsviests Sarkanās armijas aizmugurē, no 1942. g. vācu izlūkdienesta aģents, pēc kapitulācijas veica pretpadomju darbības Zviedrijā, organizēja bada streiku leģionāru vidū, kurus Zviedrija izdeva PSRS». Viņam tika piespriests apmēram gadu ilgs ieslodzījums par katru no tādiem noziegumiem, no kādiem varēja pietikt arī ar vienu, lai daudzus citus sodītu ar nāvi. Pēc ieslodzījuma Elmārs paguva atgriezties no Sibīrijas uz Latviju kopā ar savu trešo sievu un trijiem maziem bērniem, miris un apglabāts 1970. gada jūlijā Tukumā.
Te iespējams tikai apstiprināt, ka, jā – Kārļa audžudēls ir tieši tas cilvēks, kurš prata sacelt tādu traci Padomju Savienībai izdodamo latviešu leģionāru nometnē Zviedrijā, ka trača atskaņas pasaulē joprojām nav rimušas. Zviedru publicists Pērs Ūlovs Enkvists (1934) uz konkrētā vēsturiskā fakta pamata ir nonācis līdz atklāsmēm, kādas no viņa 1968. gadā izdotās grāmatas «Legionanerna» varētu likt 2015. gada Latvijas preses izdevumos saistībā ar bēgļu pieņemšanu vai sūtīšanu atpakaļ uz Āfriku vai Sīriju. Gadu pēc zviedriem to pašu tekstu varēja izlasīt vācieši zem nosaukuma «Die Ausgelieferten». Neilgi pēc Latvijas neatkarības atgūšanas grāmata ieguva arī latvisko veidolu «Leģionāri» (R., 1993). Elmāru Eihfūsu var atzīt par centrālo tēlu grāmatā un uz to balstītā zviedru filmā «Baltutlämningen» (baltiešu izdošana). Pērs Ūlovs Enkvists ir spējis sastapt Elmāru Eihfūsu ar visu viņa ģimeni neilgi pirms savas grāmatas pabeigšanas un 1970. gada augustā zviedru avīzē «Expressen» publicēt Elmāra Eihfūsa nekrologu.
Pēc rakstura Elmārs šķiet Kārļa kopija, kas turpinās Elmāra bērnos: nekur nekas nav tā, kā vajag, tāpēc jāpanāk, lai būtu tā, kā jābūt. Lūk, avīze «Pionieris» 1968. gada 12. marta 1. lpp. publicēja Elmāra dēlu Kārļa un Anatolija vēstuli ne vienkārši par to, ka pionieri vāc makulatūru, bet par to, ka «ne visās Tukuma skolās makulatūru pieņem. Bet mēs ļoti gribētu, lai mūsu darbs neietu zudumā». Ja Kārlis un Elmārs vispār bija ar kaut ko apmierināti, tad viens ar otru. Nepārprotami par to liecina Elmāra jaunākā dēla vārds. Sliktākais šajā stāstā ir tas, ka Kārlis jaunākais jau kopš 1987. gada guļ Tukuma kapos līdzās saviem vecākiem, tomēr Eihfūsi nav ne izmiruši, ne norimuši (3).
Elmāra Eihfūsa dzīves stāstā uzrādīts avots, no kura gan viņš, gan Kārlis Čunčiņš ir smēlušies homeopātiskās zināšanas: «Mans tēvs (..) pats caur savām pūlēm studējis par ārstu. (..) ...bija Pēterpils homeopātisko ārstu biedrības loceklis. Mana māte (..) kā bērnu aukle un audzinātāja Krievijā (..) ieguva līdzekļus studijām Tērbatas augstskolā Igaunijā. (..) Jau bērnībā un jaunekļa gados mana māte manis ieinteresēja medicīniskās problēmās, it sevišķi homeopātijā un dabas dziedniecībā, kamdēļ man medicīniskās studijas bija jau no vecāku mājām lemtas.» (IV, 1,2.) Jā, bet kas tad šie vecāki bija, ja «savu tēvu neatceros»? «1914. g. viņu ar brāli Pāvilu izsūtīja uz Sibīriju trimdā, beidzamās ziņas māte saņēma no Omskas apgabala.» (IV, 1.)
Elmāra stāsts attiecas uz piefrontes un citu nozīmīgu teritoriju, tai skaitā pie Rīgas, etnisko tīrīšanu, ko Krievijas cara valdība veica pavisam drīz pēc Pirmā pasaules kara sākuma. 1912. gada 21. novembrī dzimušajam Elmāram (IV, 6) bija mazāk nekā divi gadi, kad viņa tēvs pazuda, bet vietā uzradās Kārlis. Lai saprastu, ko tas nozīmē, atšķiram vēlreiz žurnāla «Domas» 1914. gada 10. numuru: «Homeopātiskā aptieka. Īpašnieks K. Čunčiņš. Rīgā, Marijas ielā nr. 21.» Gribot negribot jāņem atpakaļ pavisam nesen pārsteidzīgi apgalvotais, «ka homeopātiskā ārstēšana nepadara pacientus par homeopātiem un, kas Kārļa Čunčiņa gadījumā izrādīsies pats svarīgākais astroloģijas sakarā, par homeopātisko aptieku īpašniekiem» (4). Nesāksim atkal spēlēties ar vārdiem, ka zvaigznes var nokārtot jebko, bet Kārlis Čunčiņš patiešām saslima īstajā laikā un veidā, lai nonāktu homeopātu aprūpē un atlīdzinātu par to ar savu superlatvisko mazputniņa uzvārdu aptiekas izkārtnē atbilstoši publikas pieprasījumam. Šis pieprasījums uz pavisam citu materiālu izpētes bāzes reiz jau ir rezumēts ar vārdiem «latviešu 2014. gada literārā nežēlība», kas izpaudusies šādi: «Romāns apraksta vācu īpašumu nonākšanu pie latviešiem tāpat, kā bērna sapnī pie viņa nonāk dienā redzēta konfekte.» Proti, 1914. gada rudenī latviešu valodā parādījās tādi pseidoliterāri darbi, kas vismaz uz papīra materializēja savu lasītāju fantāzijas, kā vācieši varētu karā pazust no Rīgas un vispār no Latvijas. Kāds tā laika literāts ir konkretizējis dzejā cara valdības izdabāšanu latviešiem ar vāciešu izsūtīšanu: «Slīd vācu laiva, tai salūzis airs, / uz vidus guberņām tāļi...» (5) Nevainosim latviešus, kuri neredzēja un nesaprata, ka arī viņi iekustina represiju mehānismu, kas vēlāk dauzīs viņus pašus. Tik tālredzīga taču nebija neviena no tām etniskajām, teritoriālajām, profesionālajām utt. grupām, kārtām un šķirām, kuras metās viena otrai pie rīkles Pirmajā pasaules karā.
Represiju mehānismu nevarēja iekustināt vienā mirklī. 1914. gadā no Rīgas izsūtīja tikai Eihfūsu vīriešus, bet gadus piecus vēlāk tepat Latvijā jau vairs nekautrējās sist un šaut arī visvisādas Anetes ar viņu divgadīgiem Elmāriņiem. 1914. gadā vēl mēģināja reālo nežēlību aizvietot ar literāro nežēlību, kuras apliecināšanai kā speciāli piemeklēta ir Eihfūsu aptiekas izkārtnes latviskošana. Anete taču tika atstāta Rīgā, bet viņai bija jāpiesargās publiski rādīt savu laulībā iegūto ozolkāju (Eiche = ozols + Fuß = kāja). Tāpat viņai nebija jēgas atgriezties meitas uzvārdā Kahn = laiva ar papildu briesmām, ka publika šim vārdam piejauks vēl arī Hahn = gailis, t.i., vācietis vispār, kuru nupat kā (ne šodienas, bet 1914. gada cilvēkiem) bija pieteicis latviešu dzejnieks Vilis Plūdonis (1874–1940) poēmā «Uz saulaino tāli»: «Brīvkungs fon Hāns no Mēslu muižas...» Tad kurš normāls cilvēks pirks zāles Mēslu muižā?! Čunčiņš – tā pavisam cita lieta! Ai, cik mīļi par čunčiņiem bija rakstījis tas pats Plūdonis 1908. gadā izdotā žurnāla «Mēnešraksts» pašas pirmās burtnīcas 35. lpp. dzejojumā «Vasaras bēres», kurās piedalījušies Kapu vainagu sērie nesēji / Jā, sērie nesēji / Čunčiņi, tītiņi, maziņie putniņi, / Jā, maziņie putniņi... Tad nu gan katram sirdzējam jāsteidzas uz homeopātisko aptieku pēc zālītēm no ziedlapiņām, ko savos knābīšos sanesuši čunčiņi un kurus pulverīšos saberž, sajauc un pārdod īsts latvietis Čunčiņš «Marijas ielā 21, kurā nostrādāju vairāk kā 12 gadus...»
Stāsts par Kārļa Čunčiņa iefiltrēšanos homeopātos skanētu ticamāk, ja būtu pārrakstīts no dzīvesstāsta, kas tapis ar Elmāra Eihfūsa roku. Tomēr nē, tas nekādā gadījumā nedrīkstēja notikt! Elmārs Eihfūss uz vairāk nekā 100 lappusēm rakstīja par jebko, iepinot savā stāstā tādu detaļu kā atmiņā nepalikušā tēva brāļa vārdu, bet tikai ne to, ka pasaulē vispār dzīvo jeb dzīvojuši Kārlis un Paula Līcīši. No tā vien var secināt, ka viņš nav blefojis ar vairāku izlūkdienestu aģenta titulu. Kaut kur taču viņam bija iemācījuši savirpināt ticamu, ar intīmiem sīkumiem piebāztu stāstu tā, lai par melošanu viņam vismaz formāli piesieties (atšķirībā no reālas iekaustīšanas – tai iemesli atradīsies vienmēr) nevarētu, ja čekisti tomēr būtu uzgājuši šeit tālāk minētos dokumentus un apvainojušies, ka Eihfūss no viņiem noslēpis svarīgu informāciju.
Dokumenti apliecina Elmāra atrašanos «tuvāk pirmajam patēvam ar viņa otro sievu nekā mātei ar viņas trešo vīru», ar ko domāta Elmāra, Kārļa un Paulas darbošanās pašu izveidotā biedrībā «Tautas tiesību un veselības sargs – «Hipokrats»» jau paredzamajā Popova ielas adresē. Ziņas par biedrību ir sniegtas no Kārļa Ulmaņa režīma laikā biedrībai uzsūtīto likvidatoru viedokļa. Likvidatoriem taisnība, ka tā nebija laba prakse aiz sabiedriskās organizācijas izkārtnes izveidot jaudīgu homeopātiskās medicīnas iestādi un iecelt tās valdē vismaz sākumā nepilngadīgo Elmāru. Ziņas par Kārli nodotas kriminālvajāšanas iestādēm, bet Paulai likvidatori izmaksājuši 296 latus, ko biedrība palikusi viņai parādā par telpu īri un uzkopšanu (VI, 1, 6, 18, 20, 21, 23 u.c.).
Bija divi iemesli, kāpēc Elmāram vajadzēja par katru cenu izdarīt tā, lai no Kārļa viņa rokrakstā un tieši tāpat čekistu veiktajās pratināšanās nebūtu ne ziņas, ne miņas.
Pirmkārt, atšķirsim vēlreiz «Praktiskās Astroloģijas» 2014. gada 5. numura 34. lpp. pārpublicētos Ralfa Bethora vārdus, kas kopā ar ilustrācijām ņemti no žurnāla «Bohēma»: «1934. g. komunistu barvežiem būs visļaundabīgākais. (..) Urans... radīs marksistu utopijas sabrukumu» u.tml. Ar to pietiktu Kārļa nogalināšanai tieši tāpat, kā līdz 1947. gadam jau bija nogalināti divi no četriem «Hipokrata» valdes locekļiem. 1941. gada 14. jūnijā kopā ar ģimeni tika apcietināts un uz nāves nometni aizvests Gustavs Verners (1886–1942). Nāves sods viņam piespriests par to, ka «apkārtējo un paziņu vidū veica nožēlojamu (gnusnuju) pretpadomju aģitāciju» (VII, 42). Valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Šimiņš (1866–1945) pratās nomirt pats, tiklīdz bija ievests soda nometnē par to, ka vācu okupācijas laikā bijis avīzes «Bauskas Vēstnesis» redaktors. Jau Bauskā viņš bez tielēšanās, ja ticam viņa pratināšanas protokolam, atzinies, ka «es personīgi arī šīs avīzes lappusēs ievietoju rakstus atklāti profašistiskā tonī» (VIII, 3, 10). Jā, «ievietoja» arī Vācijas diktatora Hitlera runu fragmentus, «bet pats nav parakstījis neko tādu, no kā tagad jānokaunas» (6). Nebija šaubu par Kārļa likteni, ja kaut kas uzvedinātu čekistus uz to, ka Ralfs īstenībā ir Kārlis un Bethors-Līcītis.
Otrkārt, Elmārs atzinās, kāpēc pagājušā gadsimta 30. gados regulāri braucis no Latvijas uz Vāciju, kur 1940. gadā esot saņēmis homeopāta diplomu: «Studijas ārzemēs man bija pretizlūkošanas daļas segmētelis.» (IV, 3, 14) Čekistiem uzreiz rastos daudzi āķīgi jautājumi arī Kārlim, ja viņi būtu to pamanījuši Elmāra tuvumā, turklāt ne jau tikai Latvijā. Vajadzēja izdarīt tā, lai ziņas par Kārli zustu un pazustu. «Ir liels tukšums par Heidelbergu, par Cīrihi, kur viņš it kā bijis,» saka Kārļa mazdēls Māris Līcītis.
*
!!!!! Ja kaut kas no šī materiāla tiek izmantots, noteikti jānorāda avots: žurnāls "Praktiskā Astroloģija". Lai nerodas problēmas ar autortiesībām :)
___________
1. Šajā un turpmākajos gadījumos norādes uz Latvijas Valsts Vēstures arhīva (LVVA) un Latvijas Valsts arhīva (LVA) dokumentiem sniegtas šādi: ar romiešu cipariem apzīmētas visas tālākajā sarakstā iekļautās arhīvu lietas pirmās citēšanas secībā, aiz romiešu cipara ar arābu cipariem norādīti citēto lapu numuri. Lietu saraksts: I – LVVA, 1536. fonds, 22. apraksts, 2160. lieta; II – LVA, fonds P 680, 2. apraksts, 29. lieta; III – LVVA, 1536. fonds, 22. apraksts, 2158. lieta; IV – LVA, 1986. fonds, 1. apraksts, 630. lieta, 2. sējums; V – turpat, 1. sējums; VI – LVVA, 3724. fonds, 1. apraksts, 8573. lieta; VII – LVA, 1987. fonds, Rīgas apraksts, 16817. lieta; VIII – LVA, 1986. fonds, 1. apraksts, 45216. lieta.
2. Kluinis A. «Katram Čunčiņam sava zvaigzne». – «Praktiskā Astroloģija», 2015, nr. 7., 38. lpp.
3. Uz «Neatkarīgo Tukuma Ziņu» 2013. gada 3. janvārī sniegto pārskatu par tagad makulatūras vākšanas vietā nākušo ES palīdzības naudas tērēšanu Tukumā 12. janvārī parādījās elektroniska vēršanās pie toreizējā pašvaldības vadītāja Jura Šulca: Eihfuss saka: Sulca kungs, varbut man atgriezties Latvija, un Jus man dosiet normalu darbu, no 3 miljoniem varbuut arii man, kas atkritiis. Nav divu domu, ka to rakstījis Anatolijs vai varbūt jau kāds no viņa vai Kārļa bērniem. Ģimenes kaps Tukumā šovasar izskatījās kā pēdējoreiz apkopts pagājušā gada rudenī, kas liek domāt, ka Eihfūsi Tukumā un vispār Latvijā neuzturas pastāvīgi. Ja kādu no Eihfūsiem vai viņu zinātājiem aizsniedz šī publikācija, tad atsaucieties, lūdzu.
4. «Katram Čunčiņam sava zvaigzne»..., 39. lpp.
5. Kluinis A. «Latviešu 2014. gada literārā nežēlība». – «Karogs», 2007, nr. 8., 112. un 115. lpp.
6. Sk. Mārtiņa Šimiņa nāves 70 gadu atcerei veltītu publikāciju: Kluinis A. «Tik daudz lomu uz dzīves skatuves». - «Bauskas Dzīve», 2015. gada 2. aprīlī, 7. lpp.
567 iesaka šo blogu