Skaļš, sarkans un ģimenisks – Jaungads ķīniešu gaumē
Kolēģa Māra Krūmiņa versija "Praktiskajai Astroloģijai"
Rietumu pasaule, kā allaž, ir bijusi nepacietīga un mazliet pārsteigusies, jau kopš 1. janvāra spriedelējot par to, ko mums atnesis Žurkas gads. Tas vēl tikai sāksies, un tas ir gana labs iemesls, lai paraudzītos, kā tad šos svētkus sagaida paši ķīnieši, kas to tradīcijas izkopuši vairāk nekā 2000 gadu garumā. Atkarībā no reģiona (Ķīna ir viena no lielākajām pasaules valstīm) un svinētāju sociālās izcelsmes svētku tradīcijas mazliet atšķiras, taču ir lietas, kas paliek nemainīgas – vēlme jaunā gada iestāšanos atzīmēt kopā ar ģimenes locekļiem, darīt to maksimāli skaļi un uzsvaru likt uz sarkanās krāsas izmantošanu.
Leģenda par briesmoni Ņaņu
Ķīniešu Jaungada svinēšanas tradīcijas nāk no tās senās pagātnes, kad ļaudis vēl nelauzīja galvas par sastrēgumiem lielpilsētu ielās, hipotekārajiem kredītiem un budžetu deficītiem. Cilvēku galvenās rūpes bija apstrādāt zemi, kas sniedza visu nepieciešamo normālai dzīvei toreizējā izpratnē. Šāds dzīves ritms nozīmēja smagu un ilgstošu darbu pavasarī, vasarā un rudenī, un vienīgais atelpas brīdis bija ziemā, kad lauksaimniecības darbos iestājās dabas diktēta pauze.
Taču, kā par nelaimi, šo pauzi saviem mērķiem izmantoja arī leģendārais briesmonis Ņaņs («Nian» – šis vārds ķīniešu valodā nozīmē «gads»), kurš tieši ziemas periodā izgāja cilvēku medībās un terorizēja ļaudis. Tā tas turpinājās labu laiku, šis gada periods tika uzskatīts par šausmu un baiļu laiku, līdz zemniekus apciemoja kāds vieds večuks un izskaidroja viņiem, ka Ņaņs paniski baidās no trokšņa un sarkanās krāsas. Ļaudis to lika aiz auss, ar laiku empīriskā ceļā saprata, ka visiespaidīgāko Ņaņu aizbaidošo troksni spēj radīt svinības, un jau drīz vien tās ievilkās vesela mēneša garumā – līdz brīdim, kad ziema atkāpās un pienāca brīdis ķerties pie zemes apstrādāšanas. Tāda, lūk, leģenda...
Ķīniešu astrologi aptuveni III gadsimtā pirms mūsu ēras izskaitļojuši, ka piemērotākais brīdis Jaungada atzīmēšanai ir otrais jaunais Mēness pēc ziemas saulgriežiem. Līdz ar to jauns gads pēc Mēness kalendāra var iestāties ne agrāk kā 21. janvārī un ne vēlāk kā februāra beigās. Līdz pat 1911. gadam šos svētkus Ķīnā dēvēja vienkārši par Jaungadu, taču, kad valsts pārgāja uz Gregora kalendāru, lai nerastos pārpratumi, tos pārdēvēja par Pavasara svētkiem («Chunjie»). Mūsdienās tos, protams, vesela mēneša garumā neviens vairs neatļaujas svinēt – oficiāli Ķīnā ir trīs svētkiem veltītas brīvdienas, bet neoficiāli ļaudīm parasti izdodas izbrīvēt aptuveni nedēļu.
Lielā migrācija
Ķīniešu Jaungads nereti tiek dēvēts par vismasveidīgāko ikgadējo migrāciju uz mūsu planētas. Milzīgajā valstī pašlaik dzīvo mazliet vairāk nekā 1,35 miljardi iedzīvotāju, daudzi no kuriem vēlas saskaņā ar senajām tradīcijām sagaidīt jauno gadu ģimenes lokā. Turklāt ne vienkārši ģimenes lokā, bet savas dzimtas mājās, lai varētu apciemot ne tikai vecākus, bet arī citus tuviniekus – šiem apciemojumiem tradicionāli tiek atvēlētas jaunā gada pirmās dienas. Kopš Ķīnā novērojama iespaidīga ekonomiskā izaugsme, simtiem miljonu cilvēku no laukiem pārcēlušies uz dzīvi pilsētās. Beidzamajās dienās pirms Jaungada viņi burtiski paralizē satiksmi, ceļojot uz mājām, bet, svētku nedēļai noslēdzoties, mēro ceļu atpakaļ.
Namatēvs un namamāte tikmēr gatavojas viesu uzņemšanai. Gluži tāpat kā kristieši pirms Ziemassvētkiem ievēro Adventi ar tās tradīcijām, arī ķīnieši aizejošā gada beidzamo mēnesi tradicionāli veltījuši dažādiem rituāliem. Viens no interesantākajiem ir atvadas no Virtuves dieva («Zao Jun») – tas ir mājas gariņš, kas savulaik atvēlējis cilvēkiem izmantot uguni un rūpējas par pavarda glabāšanu. Senajos laikos gandrīz katra ķīniešu budistu mājā glabājās šā dieva portrets. Tiek uzskatīts, ka gada nogalē Virtuves dievs dodas uz debesīm, lai Nefrīta Imperatoram ziņotu par ģimenes uzvedību gada laikā, tāpēc aizejošā gada beidzamajās dienās ļaudis viņu centušies pielabināt ar dažādiem ziedojumiem, piemēram, ieziežot portretu ar medu. Gada beidzamajās dienās portretu pieņemts sadedzināt, šādā veidā Virtuves dievu līdz ar dūmiem nosūtot debesīs, bet jaunā gada pirmajā dienā goda vietā tiek likts jauns attēls.
Vecā gada pēdējās dienās ierasts apmeklēt tempļus, lai personīgi pateiktos dieviem par visu labo, kas noticis aizejošajā gadā, kā arī mēģinātu izlūgties no viņiem kādas vēlēšanās piepildīšanos – šim nolūkam tiek aizdedzināta svecīte. Ļoti svarīgs uzdevums ir arī personīgā, mājas altāra sakārtošana. Dažviet nomaļos lauku reģionos gada pēdējās dienās logu rūtis joprojām aizlīmē ar papīra loksnēm, lai mājā neiekļūtu ļaunie gari. Taču daudz izplatītāka ir tradīcija durvīm piestiprināt piecas sarkana papīra strēmeles – tās simbolizē veiksmi, bagātību, prieku, ilgu mūžu un cieņu.
Ķīnas ziemeļu daļā mājas ieeja tiek rotāta ar egles, cipreses vai priedes zariņiem, kam apsietas sarkanas lentes, savukārt Honkongā svētku koka funkcijas nereti pilda persiku koks. Ķīnieši mēdz veidot arī simboliskus Laimes jeb Naudas kokus – lielā bļodā tiek likti rīsi, ko apkrauj ar augļiem, bet visā šajā veidojumā iesprauž koka zaru, kurā iekarinātas vara monētas. Neatņemama svētku rotājuma sastāvdaļa ir ziedi – visbiežāk peonijas (tās simbolizē bagātību un dižciltību), bet Ķīnas dienvidos narcises un orhidejas.
Kas jāpaspēj līdz Jaungadam
Pāris dienas pirms Jaungada visās mājās notiek ģenerāltīrīšana, turklāt saskaņā ar senu tradīciju putekļus un netīrumus slauka virzienā uz istabas vai mājas centru, pēc tam savācot. Saprotams, ka viens no tīrīšanas un kārtošanas iemesliem ir vēlme ciemiņus uzņemt nevainojami tīrā mājoklī, taču tas nav vienīgais iemesls – gada beidzamajā dienā un jaunā gada pirmajās dienās ķīniešiem ir aizliegts ķerties pie mājas uzkopšanas. Tas saistīts ar leģendu, saskaņā ar kuru Jaungada priekšvakarā dievi katram mājoklim nes laimi un veiksmi, kas nosēžas mājās putekļu veidā – to aizslaucīšana būtu nelāga zīme. Pabeidzot ģenerāltīrīšanu, ļaudis mēdz slotas, spaiņus un lupatas noslēpt kādā tālākā vietā, lai tās nekristu acīs ciemiņiem.
Vecgada vakarā un jaunā gada pirmajās dienās tradīcijas prasa ievērot vēl veselu virkni nosacījumu. Ir pieņemts līdz gada beigām nokārtot visus parādus un darīt visu iespējamo, lai gada pirmajās dienās nenāktos aizņemties naudu. Jaunā gada pirmajās dienās ir aizliegts mazgāt un apgriezt matus (par sliktu zīmi tiek uzskatīta gan nažu, gan šķēru, gan citu asu priekšmetu lietošana), tāpēc aizejošā gada beidzamajās dienās ķīnieši noteikti dodas pie friziera. Pirms svētkiem pieņemts arī veikt jaunus pirkumus, turklāt ļaudis cenšas iegādāties kādu apģērba gabalu sarkanā krāsā – kā jau sacīts, tiek uzskatīts, ka šī krāsa simbolizē veiksmi un aizbaida gan briesmoni Ņaņu, gan dažādus ļaunos garus, kuri gada nogalē klīst pa pasauli un meklē apmešanās vietu. Savukārt baltas un melnas krāsas apģērbi svētku dienās tiek nobēdzināti skapja tālākajā stūrī.
Ģimenes lokā
Maltīte ģimenes lokā ķīniešu uztverē ir pati svarīgākā svētku sastāvdaļa. Ķīnieši nekad neķeras pie ēšanas, pirms pie galda nav apsēdušies visi viesi, kuriem jāierodas, un interesanti, ka pie galda klātas vietas ar tiem tuviniekiem, kuri kādu iemeslu dēļ uz svētkiem nav varējuši ierasties. Labais tonis prasa svinētāju lokā atrasties līdz pat svētku beigām, nedoties uz savu istabu pat tad, ja svinības apnikušas. Turklāt šis ticējums tiek diezgan stingri ievērots, jo, ja kāds iedomāsies jauno gadu sagaidīt vientulībā, septiņus nelaimes gadus viņš piesauks ne vien pats sev, bet visai ģimenei. Līdzīgi kā latviešiem Līgo naktī, ķīniešiem ir ticējums – vislielākie panākumi jaunajā gadā gaidāmi tiem, kuri svētku naktī vispār nav likušies uz auss.
Pirms maltītes notiek neliels apdāvināšanas rituāls – katrs no ciemiņiem pasniedz nama saimniekiem pa diviem mandarīniem, pretim saņemot analoģisku dāvanu. Šai tradīcijai esot aptuveni trīs tūkstoši gadu, un tās izskaidrojums ir samērā vienkāršs – vārdu salikums «pāris mandarīnu» skan ļoti līdzīgi vārdam «zelts», un ķīnieši uzskata, ka šādā veidā novēl citiem nākamajā gadā kļūt turīgākiem.
Kā jau lielākā daļa tautu, arī ķīnieši uzskata, ka svētku maltītei jābūt pēc iespējas bagātīgākai, jo tā simbolizē visa gada garumā gaidāmo labklājību. Latviešiem ierasto zirņu un cūkas šņukura lomu Ķīnas ziemeļos pilda pelmeņi, bet dienvidos – no rīsiem gatavoti plāceņi. Zivs, kas simbolizē pārticību, austeres (veiksmi biznesā), jaunie bambusa dzinumi (izaugsmi), makaroni (ilgs mūžs), kaltētas melones (laba veselība) – šie gardumi parasti grezno svētku vakariņu galdu. Interesanti, ka gada pirmajā dienā no gaļas ļaudis parasti mēdz atturēties.
Apdāvināšanās ierobežota
Tūdaļ pēc svētku maltītes pie savām dāvanām – sarkanām aploksnēm, kurās atrodas zīmītes ar laba vēlējumiem un nauda, tiek bērni (dažviet arī neprecēti ļaudis vecumā līdz aptuveni 30 gadiem). Naudas summa ir atkarīga no ģimenes rocības, taču jāņem vērā, ka ķīnieši ir lieli numeroloģijas (ne klasiskās) cienītāji, turklāt par veiksmīgiem un bagātību nesošiem uzskata pāra skaitļus. Piemēram, skaitlis 8 tiek uzskatīts par veiksmīgu, jo tas skan līdzīgi vārdam «bagātība», savukārt 6 izrunā ļoti līdzīgi vārdam «gluds» – tātad 80 vai 60 juaņu aploksnē tiek uzskatīti par veiksmi nesošu dāvanu. Senos laikos bērniem Jaungadā dāvāta monētu virtene, kurā bijis 100 vara monētu – tās simbolizējušas nākamos 100 dzīves gadus. Kā atbalss no šīs tradīcijas palicis paradums dāvāt šokolādes monētas.
Apdāvināšanos pieaugušo starpā ķīnieši neuzskata par obligātu, lai gan vietām tradīcija tomēr tiek piekopta. Taču svarīgi, ka pieaugušie cits citam nedāvina kādas sadzīviskas dāvanas – parasti pieņemts dāvāt saldumus, dzērienus vai ēdamlietas, piemēram, rīsus, pīrāgus, tēju. Svarīgi ievērot, ka arī šajos gadījumos jāievēro pāra skaitļa princips, jo pāra skaitlis simbolizē ģimenes harmoniju un vienotību – piemēram, dāvinot kādam dzērienu, jāatceras, ka pudelēm jābūt divām, nevis vienai. Šādas dāvanas, atšķirībā no slavenā mandarīnu pāra, nav pieņemts pasniegt publiski, ciemiņi pirms došanās prom tās saimniekiem pasniedz neuzkrītoši vai vienkārši kaut kur atstāj. Toties publiski pieņemts ne tikai izteikt, bet pēc iespējas skaļāk izkliegt laba vēlējumus tuviniekiem, draugiem, paziņām un arī nepazīstamiem cilvēkiem – tiek uzskatīts, ka šādā gadījumā ir lielākas izredzes, ka tos sadzirdēs dievi.
Troksnis un līksmība
Gada pirmajā dienā ķīnieši mēdz pievērst uzmanību dažādām zīmēm. Piemēram, tiek uzskatīts, ka pirmais vārds, ko izdzirdēs jaunajā gadā, simboliski pavēstīs par gada galveno notikumu – bieži vien uzreiz pēc 12 naktī ļaužu sarunas grozās tikai ap naudu, bet tādus vārdus kā «nāve», «slimība» vai «neveiksme» pat aizliegts izrunāt. Ļoti populārs joprojām ir gada pirmā gājiena rituāls. Iestājoties jaunajam gadam, ļaudis iziet no mājas un dodas virzienā, kas par laimīgu atzīts viņu horoskopā. Paspēruši kādus desmit soļus, viņi atgriežas mājās, jo rituāla mērķis – godināt prieka dievu – ir izpildīts. Tāpat Ķīnā tiek uzskatīts – tie, kuri jaunajā gadā pirmo no putniem ieraudzīs dziedātājputnu vai bezdelīgu, šajā gadā kļūs turīgāki.
Līdz ar jaunā gada iestāšanos sākas nebeidzamā uguņošana, kas ilgst veselu nedēļu. Senatnē cilvēki troksni radīja, skaļi sakliedzoties, dārdinot vara pannas un katlus un ar līdzīgiem paņēmieniem, taču šaujampulvera izgudrošana (iespējams, ap mūsu ēras IX gadsimtu) deva viņiem iespēju ļaunos spēkus aizbiedēt ar pirotehnikas palīdzību – ik gadu pirmajās dienās pēc jauna gada iestāšanās no pilsētu ielām tiek aizvākts aptuveni 80 tonnu atkritumu, kas palikuši pēc pirotehnikas lietošanas. Kopš XIV gadsimta tiek piekopts vēl viens trokšņa taisīšanas paveids – ļaudis met ugunī bambusa nūjiņas, kas pēc kāda laika plīst ar lielu troksni.
Tikpat neatņemama svētku sastāvdaļa kā uguņošana ir Pūķa un Lauvas dejas. Ķīnieši tradicionāli izjutuši lielu cieņu pret pūķiem, un dejas vēsture sniedzas XII gadsimtā. Pūķi tiek darināti no stieplēm un papīra, tie sastāv no atsevišķiem segmentiem, katru no kuriem ar kārts palīdzību vada viens dejotājs, turklāt jāievēro, ka segmentiem jābūt nepāra skaitlim. Lauvas deja ir nedaudz jaunāka, tā radusies kaut kad starp XIV un XVI gadsimtu, un tās maģiskā nozīme ir aizsardzība no bēdām un nelaimēm.
Jaunā gada otrā diena ir paredzēta kontaktiem ar dieviem un senču pieminēšanai, zināmā mērā atgādinot par mūspusē pieņemtajiem kapu svētkiem, bet nākamās divas dienas ķīnieši mēdz veltīt tālāku radinieku apciemošanai. Gada piektajā dienā pieņemts palikt mājās, šādā veidā izrādot cieņu Bagātības dievam. Mūsdienās svētku pirmās nedēļas noslēgums nozīmē atgriešanos darbā, bet zemnieki šo dienu, kas tiek uzskatīta par visu cilvēku dzimšanas dienu, joprojām atzīmē saskaņā ar tradīciju – no septiņiem dārzeņu veidiem gatavo īpašu dzērienu un ēd nevārītus makaronus, jo tie simbolizē ilgu mūžu. Savukārt jaunā gada 15. diena ar iespaidīgo Laternu festivālu iezīmē Pavasara svētku noslēgumu.
567 iesaka šo blogu